Nieuws   News

Pastichetheater
Tips en actuele informatie over onze collectie,
presentaties, exposities,
uitgaven en activiteiten.
Hints and topical information about our collection, presentations, exhibitions, publications and activities.

Nieuwsbrieven/Newsletters

Diversen

Kunstcollectie
De poppenspeler. Een fragment uit het leven van een poppenspeler en zijn vrouw.
Foto gemaakt door Erwin Olaf (Amsterdam, 1990).
Inspiratiebron: illustratie van Peter Vos.
Zie ook: Pamflet 18.
Object: With arms wide open ... #3 (05/25).
Dibond/mat laminaat, 85 x 70 cm.
Marjo van den Boomen - Photography © (2007).
Courtesy by KochxBos Gallery,
Amsterdam. www.marjovandenboomen.com
Giclée-print: Ventriloquist. Deelafbeelding: illustratie
uit een strip over een buikspreker met zijn pop.
Teun Hocks ©, Breukelen (2007).
Lino-druk: Handpop Pierrot. Henk Boerwinkel ©,
Meppel (2006).
Portret van Otto van der Mieden. Acryl op linnen, 60 x 70 cm. Hetty Paërl ©, Amsterdam (sept./okt. 2007).
Prenten, postzegels en papieren theater
Kniepoppenspel. Potloodtekening gemaakt door Peter Vos (Utrecht, ca. 1980).
Postzegel: Zentrum Paul Klee, Bern. Afbeelding: handpop Breitohrclown (1920)en aquarel Monument im Fruchtland (1929), Paul Klee. Die Schweizerische Post. Druk: Joh. Enschedé, NL (2006).
Enveloppe en postzegels: Indonesia, Slovak.
Afbeeldingen: Gašparko, figuur van marionettenspeler Anton Anderle en wayang golek-figuren. Post Slovensko (2006/2007).
Papieren theater: Een Poppentheater. Klaar om te bouwen en te spelen. EGEL-SPELEN NR. 12 (omstreeks 1960). Ontwerp: Alfons van Heusden.
Tekst (ontbreekt): Jan Nelissen.
Schenking: Judith Marseille/Renzo Verwer, Amsterdam.
Papieren theater: NIVEA Poppenkast. Kartonnen
theater met negen figuren, een handleiding en drie spelteksten. Beiersdorf N.V., Amsterdam/Hilversum (omstreeks 1955).
Poppentheatercollectie en -archief
Kinderhandpoppenset. Afbeelding: negen poppenkastpoppen, Duitsland (1900).
Pizzabestek, -borden en koffiekoppen. Afbeelding: servies met illustratie van o.a.Pulcinella, de Napolitaanse commedia dell'artefiguur. Merk/ontwerp servies: Alessi ©/Massimo Giacon ©. Merk kopjes: d'Ancàp ©, Italië (2007).
Speelgoed. Poppenkastje met poppenspeler en twee handpoppen. Kunststof, 9 x 6 cm. Playmobil Malta Ltd © (2006).
Handpoppen. Twee figuren van Jan de Noord © (1945-1983). Fantasiefiguur (1982), stof/haakwerk, 40 x 20 x 15 cm. Geschenk van Camilla Koevoets, poppenspeelster, Amersfoort. De blauwe Prins (1983), stof/
haakwerk, 27 x 19 x 9 cm.
Geschenk van Johannes van Dam, Amsterdam.
Wayang-kulitfiguren. Poppen in de gedaante van Otto van der Mieden, Jan Klaassen met Javaans uiterlijk en het echtpaar Pan & Men Brayut met hun kinderen.
Kunstenaar: Ki Ledjar Soebroto ©, Yogyakarta (2010).
Poppenspe(e)lmuseumbibliotheek
Diavoorstelling: Wajang poerwa. Afbeeldingen (cd) uit gelijknamige uitgave van 's Rijks Ethnographisch Museum, Leiden (1896). Auteur: L. Serrurier ©. Herkomst: afd. Speciale Collecties van de Bibliotheek Wageningen UR (2008).
Punch and Judy. Accompanied by the dialogue of the puppet-show, an account of its origin, and of puppet-plays in England. The tragical comedy, or comical tragedy of Punch and Judy. Illustrations: George
Cruikshank. Impressum: S. Prowett, London (1828).
Le Guignol des Champs-Élysées. Auteurs: Adolphe
Tavernier & Arsène Alexandre. Impressum: Charles
Delagrave, Paris (1889).
Het leven van Jan Klaassen verteld aan de Nederlandsche jeugd.Auteur: J. Schenkman. Impressum: Theod. Bom, Amsterdam (1860). www.geheugen.delpher.nl
Museumwinkeltips, briefkaarten en documentatie
Guignol. Livre de la jeunesse. Impressum: Librairie Parisienne, Paris (1863).
Poppenspe(e)lmuseumpamflet/Pamphlet marionnettiste/Puppenpamphlet/Puppet Pamphlet
Doepakkruimelkrantkrabbel/Bagatelles et Bricoles/Krümelzeitung und -krakel/
Newsletter and Scribblings
Internationale YouTube-filmpjes